Bonsai-kokokatten

De senaste dagarna har det dykt upp inlägg från mig, på facebook, där jag nämner bonsai-kokokatten. Detta handlar självklart om Malte, om någon missat det. Malte är liten (därav bonsai), fast han börjar bli relativt gammal. Han är också en katt (därav katten). Vi vet inte riktigt varför han är så liten, men det verkar rimligt att det beror på en viss näringsbrist när han var liten. När han kom till oss så var han jätteliten och sjukt mager. Om man höll honom framför matskålen kämpade han desperat för att ta sig fram till den, vilket är lite hjärtekrossande hos en femveckors kattunge som får plats i en ficka och väger 350g.
Men, han lever och är nöjd idag.
Varför han även kallas koko? Tja... Det ska väl först och främst sägas att det är ett ganska kärleksfullt uttryck. Utom möjligen om jag skulle säga det när han får för sig att hoppa jämfota på Flinta när hon och jag sover, men jag tror jag skulle välja andra, mer passande epitet i de lägena.
Malte är ändå lite koko. Han verkar inte riktigt ha förstått att (här kommer en lista! Länge sen nu)
-Om en katt morrar och fräser på en så ska man sluta med det man gör och låta katten vara i fred (särskilt om man är en hälften så stor katt)
-Det är dåligt att ha hela sitt huvud i munnen på en hund (rätt drag är inte att försöka gå därifrån så mycket som att protestera med klorna. De vanligaste ögonskadorna på hund är tydligen orsakade av katter, de är inte direkt försvarslösa)
-Om någon knuffar bort dig/lyfter bort dig/kastar något på dig vill de inte ha dig där. Flytta på dig (i alla fall om du är en förkrympt katt)
-Om det går förbi en hund som tycker om att ha ditt huvud i sin mun är det oklokt att börja leka med dess svans
-När du har blivit nerknuffad från en säng tre gånger i rad, och morrad på av en sovande katt, är du inte välkommen i sängen.
-Hundmat och kattmat är olika saker (det här verkar i och för sig många hundar ha väldigt svårt för, utan att vara särskilt koko...)

Malte är hursomhelst väldigt söt, och jag försöker vara lite snäll mot honom. Utom när han hoppar på Flinta, då är det krig...

Edit: Fast en gång har jag faktiskt räddat HONOM från Flinta! Hon höll fast hans huvud och klöste honom rätt intensivt i ansiktet, jag misstänker att han hade varit jättejobbig jääääääättelänge och att hon hade gett upp på mer civiliserade sätt att säga "Dra åt skogen". I alla fall, jag är lite snäll mot honom ibland!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0